Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Mogen bransch - Sida 1 av 79

Strategier i en mogen bransch

Problemformulering:-Vad är framgångskonceptet för att bibehålla och förbättra kundrelationerna i en snabbt föränderlig dagligvarubransch med ständigt nya hot för ett företag med mogna produkter?-Vad är det viktigaste i kundrelationen i en Mogen bransch? -Hur mycket betyder de personliga relationerna kontra andravariabler som pris, sortiment service etc.? Syfte: Syftet med vår uppsats är att genom en teoretisk och empirisk diskussion undersöka hur man ska behandla sina kundrelationer med sina återförsäljare i en Mogen bransch, i detta fall sytillbehör. Vi kommer även att titta på om Falkgruppens nuvarande strategi, när det gäller dess relationer, är hållbar för fortsatt samarbete..

Differentierings- och positioneringsmöjligheter på en mogen marknad - En undersökning av den svenska hemelektronikmarknaden

Uppsatsen undersöker om det är möjligt att differentiera och positionera sig på en mogen marknad, detta med hjälp av en studie av den svenska hemelektronikmarknaden. Vi undersöker följande aktörer; El-Giganten, Expert, ONOFF och SIBA. Vi undersöker marknaden genom en konsumentundersökning där vi får fram vilka differentieringsvariabler konsumenterna värdesätter, vart de gör sina inköp, samt vilka differentieringsvariabler de förknippar med de olika aktörerna. Slutsats: Vi anser att de går att differentiera och positionera sig på den svenska hemelektronikmarknaden, och därmed en mogen marknad, förutsatt att det finns differentierings- och positioneringsvariabler som konsumenterna värdesätter..

Hur MNC:s kan skapa konkurrenskraftig tillväxt i mogna branscher

Titel Hur MNC: s kan skapa konkurrenskraftig tillväxt i mogna branscher Författare Roy Forsberg, Philip Hansson Seminariedatum 2006-01-17 Handledare Gösta Wijk Nivå Kandidatuppsats Problemställning Vilka strategiska val är avgörande för långsiktig tillväxt för ett Multi National Corporation (MNC) i en Mogen bransch?Hur kan resursbaserade strategiska val skapa konkurrenskraftig tillväxt för ett MNC? Syfte Att visa på hur MNC: s i en Mogen bransch kan skapa lönsam långsiktig tillväxt genom strategiska val utifrån ett mer resursbaserat perspektiv Metod Studien utgår från en explorativ studie med en kvalitativ fallstudie med djupintervjuer som primär datainsamlingsmetod. Slutsatser Ett företags uppsättning av resurser och förmågor är alltid unik. Genom att utgå från dessa resurser och förmågor vid de strategiska valen och sedan applicera dessa där lönsamhetspotentialen är störst skapas ett finansiellt utrymme som sedermera ligger till grund för en långsiktig och konkurrenskraftig tillväxt. Det är dock viktigt att resurserna klarar Barneys VRIO-test för att en sådan strategi skall fungera.

Visualising Competitive Strategy - A Case Study of Five Companies in the Polymer Industry

Syfte: Syftet med uppsatsen har två delar: Att göra en konkurrensanalys av fem företag i polymerindustrin, en mogen industri, genom att identifiera viktiga strategiska nyckelområden och använda detta som grund. Konkurrensanalysen kommer sedan att vidareutvecklas genom att använda strategy canvas med intentionen att visualisera företagens strategier. Metod: Undersökningen har ett kvalitativt angreppssätt för att vi ska kunna skapa en bättre förståelse för företagen samt svara på vårt syfte att göra en konkurrensanalys. Den abduktiva ansatsen har möjliggjort för oss att vara flexibla i vårt användande av teori och empiri. Vi har undersökt fem företag i polymerindustrin: Primärdata består av intervjuer med analytiker samt utvalda företagsrepresentanter.

Konsten att etablera sig på en mogen marknad : Svenska livförsäkringsbranschen

Syfte: Syftet med uppsatsen är att jämföra och analysera valet av finansieringsform och påverkande faktorer av kapitalstruktur inom respektive bransch. Vidare kommer detta att ställas och beprövas mot de teoretiska modellerna.Metod: Uppsatsen utgår från en kvantitativ ansats. Internetenkätundersökningar inom respektive bransch samt en räkenskapsanalys utifrån årsredovisningar.Teoretiskt perspektiv: Teorin ger en ingående kunskap om MM: s proposition I och II, samt teorierna trade-off och pecking order. Vidare behandlas en del relevanta begrepp.Empiri och analys: Sammanställning av information ur enkätundersökningar och årsredovisningar. Vidare har empirin analyserats och kopplats till teorierna.Slutsatser: Pecking order teorin stämmer bra in som tillämpning på finansieringsform för tjänstebranschen, dock inte på fastighetsbranschen.

Med arbete i sikte : En studie om sfi-bransch i Linköpings kommun

Syftet med uppsatsen är att analysera huruvida sfi (svenskundervisning för invandrare)-bransch har varit en lyckad socialpolitisk satsning från Linköpings kommuns sida. Med intervjuer som det största empiriska materialet behandlar uppsatsen ämnen som anses vara relevanta för eleven på sfi-bransch. Sfi-bransch framträder som en plats för lärdom men också som en del av en kedja av restriktioner som tillsammans motverkar syftet med sfi, det vill säga att berättiga sig ett arbete och i vidare mening integreras. Uppsatsen diskuterar även enheter som under studien framträtt som betydelsefulla för eleven, utifrån syftet med sfi. Med teoretisk utgångspunkt i Bourdieus symboliska kapital ger sig många intressanta aspekter inom sfi-utbildningen tillkänna..

Håll i hatten! : Hattfo?retaget Tonaks mo?jligheter att sta?rka sitt varuma?rke pa? en mogen marknad

Bakgrund: Hattmarknaden har under de senaste a?ren genomga?tt stora fo?ra?ndringar, som fra?mst beror pa? en minskad efterfra?gan, vilket har resulterat i att hattfo?retaget Tonak befinner sig pa? en mogen marknad. Na?r ett fo?retag befinner sig pa? en mogen marknad a?r kunders behov generellt tillfredssta?llda, produkter kopieras hastigt och priska?nsligheten a?r ho?g. Fo?r att ett fo?retag ska kunna na? framga?ng pa? denna marknad a?r det da?rfo?r viktigt att arbeta med att bygga upp ett starkt varuma?rke.Syfte: Va?rt ma?l a?r att, genom att go?ra en varuma?rkesanalys, underso?ka hur fo?retaget Tonak kan sta?rka sitt varuma?rke pa? en marknad som befinner sig i en mognadsfasMetod:Va?r underso?kning a?r en fallstudie da?r vi har vi har valt att anva?nda oss av kvalitativa underso?kningsmetoder besta?ende av ett flertal intervjuer med utvalda personer som a?r va?l insatta i a?mnet.

Inköp i läkemedelsbranschen- Jämförelse med Best Practice modell - Novo Nordisk Danmark

Läkemedelsbranschen är idag hårt konkurrensutsatt vilket skapar incitament till förändring av de interna processerna av vilka inköp utgör en. Läkemedelsbranschen har av tradition ansetts ha en eftersatt inköpsverksamhet för att vara en så Mogen bransch. Vår undersökning gick ut på att jämföra en Best Practice modell för inköp med inköpsverksamheten i läkemedelsbranschen. För läkemedelsbranschen finns helt klart utvecklingsområden och utmaningar i förhållande till den gängse inköpsteorin och Best Practice modellerna. Vid en jämförelse med Best Practice modell för inköp och vårt fall identifierade vi ett antal avvikelser beroende på rationella, politiska och ekonomiska orsaker.

Utdelning och branschtillhörighet-finns det ett samband?

Syftet med uppsatsen är att jämföra utdelning mellan olika företag i samma bransch på Stockholmsbörsen. Vi vill studera om det är möjligt att härleda företags utdelning till vilken bransch de befinner sig i. Genom att studera korrelationen mellan utdelning och branschtillhörighet studerar vi sambandet mellan dessa variabler. Genom vår regressionsanalys har vi har kunnat påvisa ett samband mellan utdelning och branschtillhörighet för ett flertal branscher under de undersökta åren. Samtidigt ger regressionen en svag förklaringsgrad, vilket tyder på att det finns ytterliggare faktorer som påverkar utdelningen..

Ett spel för galleriet? : Hur kan legitimitet förstås i en kontroversiell bransch? ? En fallstudie av ett privatägt spelbolags CSR

Att spela på internet är ett självklart nöje för många medan för andra så uppgår nöjet till att bli ett problem för individens privata ekonomi och välbefinnande. Spelbranschen och dess verksamhet är därför inte helt okontroversiell. Vi har mot bakgrund av detta valt att undersöka hur legitimitet kan förstås i en kontroversiell bransch. Studien behandlar följande frågor: Hur kan legitimitet förstås i en kontroversiell bransch? Hur uppfattar kunder, icke-kunder och en intresseorganisation CSR-åtgärder på spelbranschen? Hur upplevs CSR-åtgärder fungera som ett verktyg för att uppnå legitimitet? Vi har undersökt kunder, icke-kunder och en intresseorganisations syn på CSR, legitimitet och spelbranschen och funnit att organisationer på kontroversiella branscher måste arbeta hårdare för att framstå som legitima i intressenternas ögon.

Komponentbaserad spelutveckling: betydelsen av komponenter i spelindustrin

Målet med denna uppsats har varit att klarlägga orsakerna till spelföretags användande av komponentbaserad spelutveckling. Vi har även försökt ge en allmängiltig bild av spelindustrins inställning till denna utvecklingsmetodologi. Intervjuer har gjorts med projektledare, programmerare och designers i spelföretag av olika storlek. Dessutom har den globala industrin täckts in genom en webbaserad enkät för att bekräfta att intervjuerna inte visat på en regional inställning. Undersökningen visar att komponentbaserad utveckling används i spelindustrin, men att det ofta handlar mer om objektorienterad utveckling.

Marknadsstrategier i Internetdejtingbranschen : En kvalitativ och kvantitativ fallstudie av Internetdejtingbranschen

Den här kandidatuppsatsen behandlar Internetdejtingföretagens överlevnad på en mogen marknad med många osäkra element. Uppsatsen har som syfte att bidra till en djupare förståelse för branschen, dess omgivande faktorer och den uppfattning kunder har om den. Den är således av explorativ karaktär med syfte att utvärdera och analysera det handlingsätt som bäst kan gynna Internetdejtingföretagens fortsatta överlevnad..

?Vägen blir till medan vi går? ? En studie kring strategier och legitimering i en ifrågasatt bransch

Studien syftar till att undersöka hur ett företag verksamt i bemanningsbranschen arbetar medstrategi. Då uthyrning av personal är en polariserad fråga med många skeptiker syftar studienäven till att undersöka hur ett företag i en ifrågasatt bransch legitimerar sig gentemot kunderoch konkurrenter. Genom en induktiv forskningsmetod har en fallstudie med intervju somhuvudsaklig metod genomförts. Fallstudien består utav en tjänstekoncern som främst verkarinom bemanningsbranschen. För att besvara studiens frågeställning appliceras teorier frånsåväl den strategiteoretiska skolan som den nyinstitutionella på det empiriska materialet..

Budgetstyrning i företag med kraftig organisk tillväxt : En fallstudie på Infocare Workshop AB

Budgeten verkar vara ett bra styrmedel i början av året men ju längre året går desto mindre aktuell blir den. Prognoserna tar vid och blir det verkliga styrmedlet. Trots detta fortsätter företaget att jämföra verkligt utfall med budgeterat resultat. Budgeten kan när företaget når mogen fas åter bli aktuell som styrmedel..

Hantering av goodwill i stora börsnoterade företag : En jämförande studie av tre nordiska länder

Syfte: Syftet med studien är att utreda hur stora svenska, finska och danska börsnoterade företag behandlar den immateriella tillgången goodwill. Som delsyfte skall vi undersöka om det finns ett samband mellan hur dessa börsnoterade företag behandlar en eventuell nedskrivning av goodwill vid ett VD-byte, typ av bransch samt vilken revisionsbyrå som företaget använder sig av.Metod: För att lyckas svara på syftet granskas företagens årsredovisningar. För att få ett brett spann på studien kommer samtliga företags årsredovisningar mellan åren 2005 ? 2009 att granskas. Det vi tittar på i balansräkningarna är framförallt hur goodwillposten har utvecklats.

1 Nästa sida ->